Teaterproduktion med forretningsmodel og finansiering i ryggen

Vesturport er en islandsk teatertrup, der har stor succes med kommercielt drevne og kunstnerisk krævende teaterproduktioner. Med fokus på internationalt samarbejde, kommercielle samarbejder og en stor grad af kreativ frihed har Vesturport skabt noget så sjældent som en økonomisk succeshistorie i teaterverdenen.

Baggrund

Vesturport blev dannet i 2002 af en gruppe på 13 unge kunstnere med et ønske om at skabe en ny form for uafhængigt og eksperimenterende teater i Island. Fra et gammelt skur i Reykjavik satte Vesturport de første små teaterproduktioner op. Rammerne var frie, og hver enkelt medlem af Vesturport kunne sætte de teaterstykker op, de ville. Vesturports var en anderledes, eksperimenterende og en meget fysiske måde at spille teater på, som hurtigt blev en lille succes. Skuret blev fyldt med publikummer, og de kunstneriske drømme og ambitioner begyndte at vokse.

Udfordringen

Udfordringen for Vesturport var at vokse både økonomisk og organisatorisk uden at gå på kompromis med sin frie organisation og det kunstneriske indhold. Løsningen for Vesturport var at satse på kvalitet og etablere både nationale og internationale samarbejder, der kunne hjælpe teateret med at vokse uden de store risikable investeringer. 

Sådan gik det til

Vesturport indså hurtigt, at de måtte sige farvel til det lille skur og i stedet for at fokusere på rammerne omkring teateret, måtte de fokusere på det kunstneriske. Ved at opgive deres faste rammer kunne Vesturport indlede samarbejder både med Reykjavik Stadsteater og Det Islandske Nationalteater, såvel som en række internationale teatre som The Young Vic i London, BAM i New York, Recklinghausen Ruhrfestspiele i Tyskland, Het Muziek Teater i Amsterdam og LG Arts Centre i S-Korea. Samarbejdet med større teatre kunne således finansiere Vesturports produktioner, der blev stadig større, komplekse og ressourcekrævende.

 “Ingen af vores projekter er lavet med et kommercielt mål for øje. Hvis det havde været tilfældet, havde vi jo sat Mama Mia op eller noget i den retning. Men fordi vi havde forretningsmodellen og finansieringen i orden har vi kunnet lave vores egne teaterstykker på vores egen måde. Og det har været succesfuldt – også kommercielt.”

Dyri Jonsson, producer, Vesturport.

Gennem en række strategiske samarbejder med udvalgte islandske virksomheder har Vesturport kunnet satse internationalt med deres produktioner, der ellers ville have været for dyre at rejse rundt i verden med. Disse samarbejder promoverede Island, og var således en win-win situation for både virksomheder og teatertruppen.

Vesturports økonomiske samarbejder gav teatertruppen den kreative frihed til at satse på præcis de kvalitetstunge og kompromisløse forestillinger, de havde lyst til. Ved netop at have finansieringen i orden og dermed være i stand til at satse udelukkende på kvalitet blev en række alternative produktioner til internationale kommercielle succeser. Endda uden at Vesturport selv havde taget de store økonomiske risici.

Resultat

Kombinationen af detaljerede finansieringsplaner med fokus på høj kunstnerisk kvalitet har Vesturport skabt en økonomisk såvel som kunstnerisk succeshistorie i en teaterbranche, der bestemt ikke er vant til økonomiske solstrålehistorier.

  • Vesturport har siden sin stille begyndelse i skuret i Reykjavik optrådt med deres teaterforestillinger i både Europa, USA, Mexico, Sydamerika, Kina, Rusland og Australien, og har haft kunstnerisk succes med at trække et nyt og yngre publikum til sig end dem, der normalt går i teatret.
  • Teatertruppen har bl.a. samarbejdet med verdenskendte kunstnere som Nick Cave, der har leveret musikken til flere af Vesturports forestillinger.
  • Vesturport modtog i 2011 The European Theatre Prize Nor New Theatrical Realities, som den første nordiske teatergruppe nogensinde.
  • Vesturport er en positiv økonomisk erhvervshistorie fra Island, på et tidspunkt, hvor det bestemt ikke er hverdagskost.