Designtankegang som milliardforretning

KONE er en af verdens førende virksomheder indenfor elevator- og rulletrappeindustrien. Ved målrettet at inkorporere en kreativ designtankegang i hele sin produktionsvirksomhed har KONE sikret sig en plads som en af verdens mest innovative og kreative producenter af elevatorer og rulletrapper.

Baggrund

KONE er en over 100 år gammel finsk elevatorproducent, der op gennem det tyvende århundrede opnåede en solid position på det globale elevatormarked. I 2005 var virksomheden imidlertid ved at falde alvorligt bagud i forhold til konkurrenterne. Opkøb og sammenlægninger havde fjernet virksomheden fra sine kernekompetencer. Med inspiration fra bilindustrien besluttede den nye direktion derfor at hente arkitekten og designeren Anne Stenros ind for at skabe en helt ny designafdeling i KONE. Den nye strategi havde ikke blot til formål at strømline virksomhedens elevatordesign, men også at tilføre firmaet en helt ny kreativ måde at tænke på.

Udfordringen

Udfordringerne for KONE og Anne Stenros var mange. Hvor KONE før udelukkende havde produceret elevatorerne og brugt eksterne konsulenter til at designe dem, ville man nu selv stå for hele designprocessen. Det krævede en gentænkning af hele virksomheden og et ændret fokus fra teknologi, økonomi og produktion til design, livsstil og slutbrugere. Men at omvende en stor, international produktionsvirksomhed til disse nye kendsgerninger ville ikke blive let.

Sådan gik det til

Da Anne Stenros kom til KONE, var der ingen tradition for designtankegang i virksomheden. For at vise værdien af kreative input overfor direktion og medarbejdere arrangerede Anne Stenros derfor en række workshops i samarbejde med globale produktionsvirksomheder fra andre brancher, som fx bilindustrien og teknikbranchen, der alle havde design som et centralt element i forretningen. Herigennem kunne Anne Stenros vise hvilke muligheder, der lå i at gøre design til KONEs kerneydelse.

Dernæst samlede Anne Stenros et designteam omkring sig, der skulle transformere KONE fra en simpel elevatorproducent til en moderne produktionsvirksomhed, hvor kreativitet spillede en hovedrolle i alle virksomhedens kerneområder lige fra design og R&D til forretningsudvikling og strategi. Ved at samle arkitekter, industrielle designere, usability-eksperter, CAD-tegnere, lysdesignere og mange flere i sit designteam, og ved at samarbejde fast med eksterne trendanalytikere, fremtidsforskere, modeeksperter og urbanitetsforskere, fik KONE tilført en kreativ indsprøjtning helt ind i hjertet af sin organisation.

”Design er fremadrettet. Det er det, alle virksomheder, ligegyldig hvad de producerer, vil kunne få ud af at samarbejde med kreative mennesker. Kreative mennesker er sensitive overfor fremtiden, udviklingen, og hvad der sker om lidt. Det er en del af kreative menneskers DNA. Nævn mig den virksomhed, der ikke kunne have gavn af at inkorporere det i sin forretningsstrategi.” 

Anne Stenros, designchef, KONE

Denne tilgang til elevatordesign og -produktion var ny og helt unik for KONE og medførte især to ting: dels etablerede KONE sig hurtigt som en af de mest innovative og kreative elevatorvirksomheder i verden, der kunne løse de opgaver, deres mere konservative konkurrenter ikke kunne; dels tilførte KONEs fokus på design automatisk virksomheden et mere fremadrettet fokus, hvilket ifølge Anne Stenros netop er kendetegnet ved designere og andre kreative mennesker: den konstante udforskning af nye muligheder, nye forretningsideer, nye paradigmer og nye grænser at overskride.

Resultat

Ved at inkorporere en kreativ designtankegang i alle virksomhedens forretningsområder er KONE i dag en moderne designorienteret virksomhed, der slår sine nærmeste konkurrenter på vigtige parametre som vækst og profitmargin.

  • KOBE har i dag en årlig omsætning på over 5 mia. Euro og ca. 34.000 ansatte over hele jorden.
  • Siden 2006 er KONEs profit steget med over 100 % og den totale omsætning med over 30 %
  • I 2005 havde KONE intet designteam. I dag har KONE et designteam på størrelse med en mellemstor designvirksomhed.
  • KONE er blevet portrætteret i talrige design-, arkitektur- og livsstilsmagasiner, hvilket yderligere har cementeret virksomheden som en moderne designorienteret virksomhed.